‘Onbeperkt gratis parkeren zal nooit het standpunt van Unizo zijn’

Wel of niet gratis parkeren in de winkelstraten? Het was vrijdagochtend een drukbesproken onderwerp. In Het Nieuwsblad en op Radio 1 voerde Luc Ardies, de directeur distributie van Unizo, een pleidooi voor goedkoper of zelfs gratis parkeren. Maar Karel Van Eetvelt, de gedelegeerd bestuurder van de ondernemersorganisatie, nuanceert: 'Natuurlijk is onbeperkt gratis parkeren geen oplossing.'

De kleine handelaars in de winkelcentra van kleine steden en gemeenten zitten met de handen in het haar, 'bijna overal', zegt Van Eetvelt. In vele kernen stijgt de leegstand en de verloedering. Unizo zoekt naar oplossingen, maar goedkoper parkeren is niet het wondermiddel, erkent hij. 'Hier en daar lopen de parkeertarieven te hoog op en zijn er inderdaad aanpassingen nodig, maar er is in de kleine steden en gemeenten veel meer nodig dan een ander parkeerbeleid.'

Bedrijvige kern

'Een bedrijvige stadskern creëren waar niet alleen handelaars en horeca, maar ook scholen, (diensten)bedrijven, ziekenhuizen, tandartsen en andere vrije beroepen aanwezig zijn, dát is de belangrijkste manier om meer mensen in het centrum te krijgen. Mensen die allemaal zullen shoppen, eten en drinken', stelt Van Eetvelt. 'Dit vergt een globale visie van gemeenten, die nu nog te vaak ontbreekt.'

'Na de globale visie is een mobiliteitsbeleid een cruciale schakel. En dan bedoel ik niet alleen de toegankelijkheid voor de auto, maar ook bijvoorbeeld beter openbaar vervoer, bredere voetpaden, ruimte om te fietsen en fietsen te parkeren,...'

'Op de derde plaats komt parkeerbeleid. Daar bestaat overigens geen blauwdruk voor. Er is niet één oplossing voor alle gemeenten. Wat sowieso niet zal werken, is onbeperkt gratis parkeren, dat zal dan ook nooit ons standpunt zijn', aldus Van Eetvelt. 'Dan krijg je te veel bewoners en pendelaars die een hele dag parkeerplaatsen bezet houden. Rotatie kan je creëren door kort parkeren te stimuleren, door blauwe zones uit te breiden (waar je met een parkeerkaart tijdelijk gratis kunt parkeren, red.), gratis parkeerplaatsen buiten de kern, enzovoort.'

Voorbeeld Nederland

Van Eetvelt nuanceert op die manier sterk wat zijn directeur distributie eerder zei. OpRadio 1 brak Luc Ardies vanmorgen nog een lans voor het goedkoop of gratis parkeren, zoals ingevoerd in bepaalde Nederlandse gemeenten. In Rotterdam en Den Haag breiden ze fors het aantal straten uit waar je spotgoedkoop kan parkeren. ­Gemeenten als Winschoten, Steenwijk, Arnhem, en Hoogeveen schaffen parkeermeters zelfs helemaal af of zijn dat aan het overwegen. De maatregel moet de steden aantrekkelijk houden in de steeds scherpere strijd tegen internetwinkels en grote shoppingcentra.

Het zijn maatregelen die Ardies aanspreken. 'Parkings bij onze klassieke handelcentra zijn vaak geprivatiseerd en ik begrijp wel dat investeringen moeten worden terugverdiend, maar mensen moeten zodanig veel betalen dat ze afgeschrikt worden en dan eerder opteren om naar een shoppingcentrum te gaan, waar ze vaak gratis kunnen parkeren', zegt hij. 

De burgemeesters van Dendermonde en Mechelen reageerden op hun beurt op de radio, door te stellen dat gratis parkeren alleszins geen oplossing is, omdat bewoners, pendelaars en leerkrachten de parkeerplaatsen zouden innemen nog voor de winkelaars arriveren. Een analyse die Van Eetvelt onderschrijft.

 

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160304_02164139

Ander nieuws over Gift2Give